woensdag 26 februari 2014

Soms...wordt wachten beloond

26 februari 2014

Het duurt lang vandaag voordat ik een lift krijg. Extreem lang. Zo lang dat er bij mij een gevoel van ongeduld begint te ontstaan, terwijl ik mezelf toch meestal wel als geduldig beschouw. Maar er is ook een klein stemmetje in mij dat zegt dat het lange wachten vast beloond gaat worden. En dat wordt het.

Zodra ik door de voorruit van de Volvo stationwagon de oudere man met pijp ontwaar, maakt mijn hart een klein sprongetje. Leuk, dat is die garagehouder die me een lift gaf op de allereerste dag dat ik naar mijn werk ging liften, een half jaar geleden. Als ik de deur openmaak zeg ik: “Een oude bekende!” Hij lacht breeduit en zegt: “Ja, ik let altijd goed op of ik je zie, maar je staat er nooit”.

De man is dus garagehouder. Dat vertelde hij die eerste keer. Maar hij is geen doorsnee garagehouder. Hij is namelijk al 73 jaar. Wat je overigens niet zou zeggen. Hij wilde wel stoppen met zijn eigen bedrijf toen hij 65 werd, maar zijn zoon ging door. Had voor hem duidelijk niet gehoeven. “En ja, dan ben je zelf toch ook nog vrijwel dagelijks op de zaak” vertelde hij toen. Maar alle nieuwe digitale elektronica laat hij over aan “de jongens”. Dat doet hij niet meer. Wel nog de oude wagens. Hij had zelf thuis ook nog een oldtimer; een Volvo Amazon. Ik antwoordde gelijk: “Ga weg, dat is mijn droomauto!” Het was zo’n mooi toeval dat we er allebei hard om moesten lachen.

Vandaag vertelt hij dat zijn vrouw laatst had gezegd: “Luister, je wordt dit jaar 74, je hoeft nu echt niet meer het certificaat te halen om APK-keuringen te mogen uitvoeren.” Maar ja, voor de zaak is het wel handig natuurlijk. “Het heeft me 3 weken stress gekost” vertelt hij, “maar wat denk je? Een 8!” Trots als een kind dat zijn eerste proefwerk maakt. Maar dat mag als je bijna 74 bent en nog moet berekenen hoeveel procent remkracht auto’s, gemaakt na 1 januari 2011, nog moeten hebben als er al voor 30% druk op de remmen ligt.

De eerste keer dat hij me meenam vonden we het allebei jammer dat de rit er alweer op zat. Hij zei toen: “Misschien zie ik je nog wel een keer en dan mag je weer meerijden”. Hij heeft zijn woord gehouden. En het was wederom een zeer aangenaam gesprek, wat hebben we weer gelachen. Soms…..wordt wachten beloond.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten